سوال
بازدیدها: 227

تشکیل کیست به علت مصرف شیاف پروژسترون یا قرص آسپرین ممکنه؟

کیست جسم زرد در بارداری شیاف پروژسترون کیست هفته 8 بارداری کورپوس لوتئوم کیست جسم زرد کیست لوتئال آسپرین
پرسش کاربر عزیز لک لک:

سلام کارشناس عزیز وقت بخیر. 

هفته 8 بارداری هستم.

من از سه ماه قبل از بارداری به علت دو سقطی که داشتم آسپرین مصرف میکردم و همچنان به مصرفش ادامه میدم. به صورت روزانه در کنار آسپرین (Aspirin) آمپول هم تزریق میکنم. باردار که شدم از همون اول به تجویز پزشکم شیاف واژینال پروژسترون (Progesterone)استفاده میکنم.

برای سونوگرافی تشکیل قلب جنین که رفته بودم گفتن که قلب تشکیل شده ولی یک کیست نسبتا بزرگ به ابعاد 88 در 61 میلی متر در تخمدان چپم وجود داره. در صورت اینکه تا سه ماه قبل در آزمایش ها و سونوگرافی های من کیستی دیده نشده بود.

به پزشکم که مراجعه کردم گفتن تا زمان انجام سونوگرافی غربالگری صبر کنم تا دوباره چک کنن تا ببینن کیست کوچک شده یا نه. 

تشکیل کیست ممکنه به علت مصرف شیاف پروژسترون یا قرص آسپرین باشه؟

استفاده از شیاف به صورت واژینال یا مقعدی چه تفاوتی داره؟

از محبت شما ممنونم.

پاسخ کارشناس لک لک:

سلام عزیزم. خیر ارتباطی به مصرف شیاف پروژسترون و آسپرین یا آمپول نداره. اوایل بارداری ممکنه کیست کورپوس لوتئوم (corpus luteum) وجود داشته باشه که رفع میشه. در کل با شیاف پروژسترون کیست بزرگ یا کوچیک نمیشه.

نگران نباش تا زمان سونوگرافی بعدی صبر کن. بعد از یک مدت خودش کوچیک میشه و از بین میره.

درباره استفاده از شیاف به صورت واژینال یا مقعدی بهتره بدونی که تفاوت خاصی ندارند ولی باز میتونی نظر پزشکت رو جویا بشی. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنم مقاله نحوه مصرف شیاف پروژسترون رو که خودم نوشتم بخونی.

امیدوارم بارداری رو به بهترین شکل پشت سر بگذاری مامان نازنین.

سوالت رو از کارشناس، رایگان بپرس!