سوال
بازدیدها: 389

تنقیه در بارداری برای جنین خطرناکه؟

آسیب به جنین یبوست در بارداری دل درد در بارداری شیاف پودر پسیلیوم تنقیه ترشح آبکی مقعد دهانه ملتهب مقعد هموروئید شربت لاکتولوز بیزاکودیل روغن کرچک
پرسش کاربر عزیز لک لک:

سلام کارشناس محترم خسته نباشید.

من باردارم و یبوست شدید دارم.

مدتیه که یبوستم از حالت عادی خیلی بدتر شده. شیاف بهم جواب نداد و دفع شد چون از مقعد ترشحات آبکی دارم. پودر پسیلیوم خوردم و پماد هموروئید هم دارم استفاده میکنم اما تا الان هیچ خبری نیست. ادرارم هم دیگه نشسته نمیاد و بهم فشار وارد میشه در حالت ایستاده هم یک ربع طول میکشه. دارم از درد میمیرم حس می کنم اطراف مقعدم ملتهبه یعنی الان طوری شده که به جای درد موقع مدفوع کردن، درد خود دهانه مقعد را دارم.

دکتر اورژانس گفت راه آخر تنقیه هست ولی میگن به جنین آسیب می رسونه. ظهر دو تا قاشق شربت لاکتولوز خوردم دو ساعت بعد هم پودر پسیلیوم خوردم. الان هم میخواستم 4 تا قاشق شربت لاکتولوز داخل آب بریزم بخورم اما ترسیدم خطرناک باشه. بیزاکودیل هم شنیدم خوبه دیگه نمیدونم باید چیکار کنم خیلی دارم اذیت میشم.

تنقیه در بارداری برای جنین خطرناکه؟

برای یبوست میتونم بیزاکودیل استفاده کنم؟

مرسی از راهنماییتون.

پاسخ کارشناس لک لک:

سلام مامان جان. خیر اگر توسط پزشک و با مهارت انجام بشه خطری برای جنین نداره. اما خودت تو خونه اصلا این کارو نکن چون اگر توسط خودت انجام بشه خطرناکه. باید مراجعه کنی اورژانس اونا انجام بدن. کارهایی که میگم رو انجام بده شاید نتیجه بخش باشه:

- شربت لاکتولوز رو طبق دستوری که پزشک دادن ادامه بده و بخور.

- شب یک عدد دیگه شیاف بزار شاید جواب بده چون خود شیاف اون تیکه سفت رو نرم میکنه.

- آب و صابون یا گلیسیرین رو با سرنگ و با احتیاط داخل مقعد خالی کن.

- یک مقدار صابون مایع بزن به انگشتت کمی داخل مقعد ببر بعد شلنگ آب تقریبا داغ رو با یک فشار نسبی آب روی مقعدت بگیر. 

- روغن کرچک و خاک شیر هم خیلی خوبه ولی چون داروی ملین دیگه هم داری میخوری ممکنه تو این وضعیت خوردنش خطر داشته باشه. 

اگر با رعایت این موارد هم بهتر نشدی و هیچ راهی جواب نداد به یک بیمارستان دیگه برو شاید داروهای دیگه ای بدن که اثر کنه. در نهایت اگر هیچ چیز اثر نکرد تنقیه میکنن نگران جنین هم نباش چیزیش نمیشه.

در مورد استفاده از بیزاکودیل که سوال کردی باید بگم که حتما پزشک باید تجویز کنه. اصلا سرخود مصرف نکن ولی در مرحله آخر اگر نیاز باشه پزشک خودشون تجویز می کنن.

برات آرزوی سلامتی میکنم مامان جان. واقعا متاسفم انقدر داری اذیت میشی اما نگران نباش اینم میگذره.

سوالت رو از کارشناس، رایگان بپرس!